Hjemkomsten - 5. August.
Vi dro fra Koster på fredag ettermiddag i fin vind med planer om å seile utover natten.
Vi fikk telefon fra Rune, bror til Jøran, at han var på Aker brygge. Kun kort tid etter fikk vi en ny telefon, og da var han plutselig på Fuglevik rett syd for Moss. Klokka 23,30 tusler vi inn til Fuglevik for å sjekke, er han der???? Der ligger båten hans med Bård (arbeidskollega) og Roger (Campingvogneier og tidligere arbeidskollega). Det blir øl, Jägermeister og vanlig skryteprat, dette var skikkelig trivelig.

Fra høyre ved siden av Vegard, Roger, Bård og Rune.

Lørdag startet vi klokka 06,15 for å møte bestemor og bestefar på båtplassen.
På veien inn ringte Rune igjen, og vi avtalte frokost sammen på Fagerstrand. Her brøt vi opp kl 11,00,
da Rune og Bård skulle inn for å se på båtrace. (Sa de, og trodde vi).
Rett utenfor middagsbukta ringte Åse og Henning med barna Kine og Anniken. De fortalte at de var ute med den nyinnkjøpte snekka si, og de lurte på hvor vi var. Vi var rett i nærheten, så i løpet av kort tid møttes vi i snekka (som forøvrig sårt trenger ett navn), dette var skikkelig hyggelig.

Åse og Henning, Kine og Anniken i snekka si, som ikke har noe navn!

Mens vi er i snekka dukker en kjent båt opp igjen (bror Rune), og denne gangen er det gjort flere forberedelser. Bl.a dette skiltet henger i vinduet på båten.

Kiosk skilt i båten til Rune, han visste hva vi ikke har fått på 3 måneder.

I båten er det flere mennesker, og Vilde og Vegard skriker: "Det er bestemor og bestefar".
Drøye 3 måneder uten bestemor og bestefar er litt for lenge, så Vilde og Vegard klarer ikke komme nærme nok. Gjensynsgleden var stor for oss alle.

Det viste seg da at bror Rune hadde planlagt å hente besteforeldre for å ta de med ut for å møte oss. Dette var kjempegøy og vi stor pris på dette og på mottagelsen langt nede i Oslofjorden.

Borte er bra, hjemme er best

Koster - Oslo 4. - 5. August.
Nå har vi ingen valg lenger, nå kommer vi hjem denne helgen. Vi ligger akkurat nå på Koster, men planlegger å dra idag for å komme hjem på lørdag 5. August. På Koster har vi ligget sammen med Faxe (Morten, Ingrid, Thomas og Jeppe) og med Zaca (Anita, Rolf, Kim og Vilde). På Koster er det krabbe og sjømat som gjelder, så maten har vært to dager med krabbe og to dager med sild.
For barna har det vært helt perfekt å ha noen å leke med og vi tror de allerede har glemt at de har vært veldig mye alene. Bading er gøy, men Gameboy er heller ikke så kjedelig.

Det skal bli deilig å komme hjem, men også litt rart at vi allerede er ferdig med turen. Som Vegard sa: "Fy, så fort som det har gått" Samtidig er vi alle enige om at nå skal det bli deilig å komme hjem.

Vi er veldig glade for alle mailer og telefoner og annen kontakt vi har hatt på turen, og vi har nesten hatt mer kontakt med naboer, venner og andre kjente nå enn når vi er hjemme. Hm!, ett tankekors.

Tunø, Grenå, Anholdt, Gøteborg og Koster. 31. Juli

Hjemlengselen gjør at man automatisk ønsker å ta lange turer. Vi har den siste uken flyttet oss nesten hver dag og kommet oss helt opp til Koster øyene. Vi kan se Norge, Jippi.
Først litt om de havnene vi har vært innom på vei oppover. På Tunø følte vi oss hjemme, her har vi vært to ganger før og denne øye har virkelig sjel, uten biler og med mange små boder langs veien der man kan kjøpe grønnsaker eller hjemelagde saker. Ett glass til å legge pengene i er all "butikkovervåking"
Grenå er egentlig bare en stor havn, der man kan vaske tøy, dusje og eventuelt gå på Skagerak aquarium. Antall norsek båter er betydelig større nå enn første gangen vi var nedover her i 1994. Vi Grenå så vi ikke mindre nn ti norske båter.
Anholdt får vi plutselig litt sommer, og barna kaster seg ut på stranda. NB! på bildet står Gro i ullgenser, men ellers ser det jo veldig varmt og deilig ut. Vi leide sykler og fikk se litt mer av øya, bl.a flyplassen som er en stor gressplen. Anholdt er Europas enten nordligste eller største ørken, uten at vi så hverken mye sand eller kameler. Utrolig nok erfarte vi at havneavgiften hadde gått ned fra 180 kroner til 125, sannsyligvis for å få tilbake svenske båter som var totalt fraværende siste vi var her.
Så var det overfarten til svenskekysten som vi valgte å gjøre direkte til Gøteborg. Været var som vanlig, regnbyger, men utpå dagen ble det helt perfekt. Vinden var sørøst, ikke nordvest som værmeldingen spådde, så vi hadde en drømme seiltur over til Sverige.
Fra Gøteborg tok Gro med seg telte og to barn, mens skiper`n dro opp alt av seil og vi møttes alle på Kosterøyene dagen etter. Etappen opp langs svenskekysten er utrolig fin, men alt for mange båter, man trenger ikke kart, her kan man bare følge på i køen.
Vi blir på Kosterøyene noen dager, før vi setter kursen for hjemmover. Plutselig er ikke hjemlengselen så sterk, nå kan vi jo tross alt komme hjem på ett par dager.

21.- 25. Juli: Kiel - Fredericia
Selv om vi vet at det er 2 uker igjen av reisen, begynner vi å kjenne oss rastløse alle fire. Vegard og Vilde savner bestemor, bestefar og alle venner. Jøran og jeg har begynt å tenke seriøst på hva vi skal arbeide med fra høsten av. Huset er planlagt fullt renovert men alle som kjenner oss vet at dette bare kan være ønskedrømmer da det er lite trolig at noe av det blir gjort de første årene. Derimot skal det bli deilig å sove i sengene sine igjen, plukke blåbær, dra på kanotur og tilogmed begynne på skolen igjen skal bli gøy.
Akkurat nå er vi i Fredericia - i Danmark - et merkelig sted - trist med mye industri og støy samtidig som det er innholdsrikt med fotballbane, lekeplass og bøkeskov rett ved havna. Grunnen til at vi dro hit var ganske enkelt for å få en kort reise til Legoland der vi har vært i dag. Ikke visste vi at det var plass til så mange i Legoland og at det var så "Dæili´ å være norsk i Danmark". Vi følte oss nesten som hjemme blandt alle norske turister. I tillegg til alle nordmenn var det godt med svensker, tyskere og en håndfull dansker så vi delte plass med mange nasjonaliteter i alle køene.
Været har vært alle tiders de siste dagene så vi har fått gjort mange sommerting den siste tiden. Vi har badet i sjøen, svaiet i masta, fisket krabber, gått på rulleskøyter, hatt en trivelig kveld med et par fra Drøbak som skal på jordomseiling og være borte mellom 3 og fem år, hatt en kveld med to svenske par der vi kjenner det ene paret fra tidligere, Vilde fikk lekt med Anneli og Emma og Vegard spilte fotball med Mårten og lekte med Aleksander.
Vi har funnet alle tiders morelltrær med modne, gode moreller så mandag kveld ble brukt til morellplukking, rensing og sylting. I tillegg ble konkurransen om å spytte morellsteiner uavgjort mellom Vegard og Vilde.

Da vi var ute og spiste pizza på mandag satt fortsatt litt av engelsken igjen da Vegard og Jøran takket den danske kelneren med "Thank you".

Planen videre er nå å seile så fort som mulig over til svenskekysten der vi vil være mindre avhengig av været framover. Det er fortsatt langt igjen til Sverige men alt - inkludert - været ligger nå tilrette for en nattseilas og da vet vi at vi kommer langt sett med seilbåtøyne. Vi håper å ta igjen Morten, Ingrid, Thomas og Jeppe som seiler på svenskekysten så vi får et par dager med dem.

Oppdtaret 03.05 kl 8.00
03. Mai - Kiel kl 17.00 - Jippi !!!!
Først litt siden sist oppdatering, ankom Fredricia kl 24.00 på mandag etter å ha gjort over 80 nautiske, Puh!!! Da er det deilig med en øl! Men til mannskapet og skippern`s store overraskelse var båten tom for øl!!!. Men, i havnen satt det en nattvakt, og hva er vel mer naturlig sent 01. Mai enn at han hadde øl bak i bilen sin som vi fikk kjøpt billig. Er det lettøl spurte jeg dumt??, neeeiiiiii for f....., kom det svært kjapt.. Tirsdag morgen går Kristian en tur på bensinstasjonen kl 06.30 og kjøper ferske rundstykker og rødvin, også helt naturlig.!!! Det er deilig å være Norsk i Danmark. Vi starter tidlig for å gå gjennom trange sund med sterk motstrøm, opp til 3 knop. Vinden er totalt fraværende, og sjøen er som ett speil, egentlig fantastisk..
På ettermiddagen kom noe vind og vi fikk seilt litt, men bestemte oss for å stoppe i Sønderborg for å få en kveld med god mat og nyinnkjøpt rødvin. Kristian og Jan Ove tar buss og tog til Kiel idag (Onsdag) for å rekke Kiel ferga. Alt hadde gått etter planen, hvis Kristian hadde tatt med seg pass!!!. Jeg vet ikke alt som har skjedd, men de havnet hos den Norske konsulen i Åbenrå!!!. Sånn er det når man er ute å reier for første gang, Kristian. Erik er igjen en dag til for å bli med til Kiel. Turen til Kiel er perfekt med fin vind og sol. Vi gjør 4-5 knop rett mot målet. Takk til et perfekt mannskap, Morten, Erik, Jan Ove og Kristian, Skipper`n er meget glad for å ha kommet til Kiel som planlagt.

Nå er det bare for Skipper`n og vente på Gro, Vilde og Vegard som kommer med Kielferga på Søndag
da starter turen for oss alle.

Erik i fint driv inn mot Kiel Onsdag 3. Mai

Dette er Jan Ove og Kristian i fint driv mot Oslo

Under ser du det offisielle bilde, dra musa over bilde.

Fasiten = Seapro 2000
Sea Pro 2000 Kartprogram = Fasiten.
For første gang opplever vi å ha med fasiten når det gjelder navigasjon.
Dette fungerer meget bra, GPS er koblet mot programmet og man ser eksakt på kartet hvor man er. Loggstripe følger deg inn moloer og du kan se de rundene du gjør inne i havna!!!! fantastisk (Og jeg som har vært motstander av dette bestandig!)

01. Mai
Gjennomsnittstemeperatur i København, 16,1 grader mot normalt 8,1!!! Trenger vi si mer. Igår kveld gikk vi inn til Grenå, og rakk et kort besøk i den lokale puben, type brun.
Dagen igår besto av stort sett helt blikk stille, ikke et vindpust, det ble nesten bare motor. Sol og varmt.
Idag har vi allerede prøvd spinnakeren litt, og nå har vi østlig vind som skal øke til 10 m/s. Vi skal gå Lille belt, og ska da ha vinden skrått inn bakfra - en drøm. Nå gjør vi 4 knop,
medvind, sol, varmt, kun T.skjorte og Bel Canto på CD.
Opprør!!!!
Mannskapet har gjort et lite opprør, 1. Mai sanger og Norske flagg ble brukt i kampen for mer mat og drikke.

En glad skipper

Etter studier av brun pub i Grenå

Fra Grenå mot Lille belt, 1. Mai

Den mest stabile styrmann hittil på turen!!!!

Oppdatert 29/4 kl 14.00
Første etappe
Vi passerer Skagen i sol, sol og sol. Natten har vært perfekt med nordøstlig vind opp til 9 m/s. Vi har logget mellom 5-7 knop hele natten. Derfor passerer vi Skagen allerede kl 14.00 idag, og går videre til Seby. En øl i Seby gjør nok samme nytten som en øl i Skagen.
En artig sak på Stockholm radio: Det er førtse gang jeg har hørt på isvarsel på VHF. Det var varsel om tykk 40-70 cm compact drift ice i Bottenviken - det må bety at vi er tidlig ute. Det skulle man imidlertid ikke tro når man ser på været,
sol, sol varmt og snart tom for solkrem!!!!!!!!!!!!!.

Drømme manskapet, fra venstre: Jan Ove, Erik, Morten og Kristian. (Sjekk sponsorluene!!)

Slik ser en fornøyd Skipper ut

Oppdatert 28/4, kl 19.45
Turen har startet, Jippi!!!!
Livet er herlig!!!
Kl 14.30 idag, fredag 28/4 startet Jan Ove, Kristian samt
skipper`n fra Drøbak. Kl 18.30 plukket vi opp resten av mannskapet i Moss, Morten og Erik.
Akkurat nå gjør vi 5 knop, nordavind (medvind) sol og varmt. Værmeldingen for i natt er kuling fra øst, så vi går langs svenskesiden for imorgen å skjære over mot Danmark.
Men, været bestemmer alt.
Vi har nå 90 nautiske til Skagen, og mye mer til Kiel.

Transportetappen starter
Båten er så klar som det er mulig å få den. Siste ukes
"to do" liste har bare blitt lenger og lenger, så nå er det på tide å komme avgårde. De viktigste sakene som er ordnet for turen er: Montering av redningsflåte, Sea-pro-kartprogram koblet til GPS, annet sikkerhets utstyr og montering av masse praktiske systemer. (Hyller osv).

Starten går fredag kl 14,00. Da starter deler av mannskapet fra Drøbak. Resten kommer på i Moss.

Mannskapet
Erik Dahl - Naboen med den beste kommentaren på sist transport: "Hadde jeg ikke hatt en snus inne nå, skulle jeg lagt inn en"
Jan Ove Larsen - Ikke akkurat kokken i dårlig vær, men veldig ivrig.
Kristian Bjerve - Ikkeno`problem - Kaffe og røyk da ordner alt seg.
Morten Fallet - Skipper på egen skute (Faxe) følgelig den eneste personen med bred seilbakgrunn.

Værmelding
Værmeldingen for fredag, lørdag og søndag: Svak østlig vind, varmt. Vi tror det ikke før vi ser det.

Proviant
Provianten er nøye vurdert. Følgende står på middags menyen: Mexikansk gryte, lapskaus,
Kebab og pølser. Etter skippern`s vurdering lett mat å
få både ned og eventuelt opp igjen.